سه شنبه ۰۱ خرداد ۰۳

خبر داغ از خبرگزاريها:كاهش ۱۵ درصدي سرانه مصرف لبنيات طي ۳ سال اخير / دولت از پاكت شير هم ماليات مي‌گيرد

۲ بازديد

شرح خبر:
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، سليماني عصر امروز در نشست خبري با خبرنگاران به موانع صادراتي بر سر راه صادركنندگان لبنيات اشاره كرد و گفت: در همه كشورها براي توسعه صادرات لبنيات از سوي دولتمردان مشوق‌هايي در نظر گرفته مي‌شود. به عنوان مثال در آلمان كه شير كيلويي 40 سنت به فروش مي‌رسد با حمايت دولت اين محصول 20 سنت در نظر گرفته مي‌شود تا قيمت محصول صادراتي رقابتي باشد در حالي كه در كشور خودمان شير را بايد 40 سنت از دامدار بخريم.

وي اضافه كرد:‌ پنير گوداي آلماني كيلويي 2 تا 3 دلار است در صورتي كه قيمت شير مورد مصرف براي كيلو پنير گودا براي ما 6 دلار تمام مي‌شود و حال بايد پرسيد چگونه مي‌توان به بازار صادراتي ورود پيدا كرد و قدرت صادراتي داشته باشيم.

اين صادركننده نمونه لبنيات با بيان اينكه اكنون بسياري از كارخانه‌ةاي لبني با 50 درصد ظرفيت توليد كار مي‌كنند، افزود: دولت به جاي آنكه از صادرات حمايت كند طلب ما را هم نمي‌دهد و ما حدود يك سال است كه 50 ميليارد تومان بابت مابه‌التفاوت صادراتي از دولت طلب‌كاريم و وزارت جهاد كشاورزي ما را به مجلس محول كرده است و اگر اين مطالبات به سال آينده موكول شود چيزي عايدمان نخواهد شد اتفاقي كه براي جوايز صادراتي از چند سال پيش هم افتاده است.

وي با انتقاد از اينكه هنوز پس از سال‌ها زنجيره شير در كشور تعريف نشده افزود: از 20 سال پيش راجع‌به اين موضوع در جلسات مدام صحبت كرده‌ايم اما فقط اينكه قيمت شير براي مصرف‌كننده چند باشد، هزينه علوفه‌‌ دامدار، صنايع تبديلي چقدر تمام مي‌شود مشخص نيست و در اجرا هم اصلاً خبري از آن نيست.

به گفته سليماني، اكنون مي‌توانيم از بازار صادراتي روسيه، عراق، پاكستان و افغانستان بهره كامل را ببريم اما متأسفانه به هر دليلي آن طور كه بايد به بازارها ورود نكرده‌ايم.

وي اضافه كرد: در حالي كه روابط سياسي خوبي با عراقي‌ها داريم اما نمي‌دانيم چرا تركيه بازار اقتصادي عراق را در دست گرفته و بالاترين ميزان صادرات به اين كشور را به خود اختصاص داده است ما يك وزارتخانه براي صادرات نداريم كه با كشورها رايزني‌ كند.

او در بخش ديگري از سخنان خود به كاهش مصرف سرانه لبنيات در كشور اشاره كرد و گفت: با توجه به روند افزايشي قيمت لبنيات در كشور سرانه مصرف محصولات لبني نسبت به 3 سال گذشته 15 درصد كاهش يافته است و حال بايد از دولتمردان پرسيد كه چرا 9 درصد ماليات ارزش افزوده را براي محصولات لبني لحاظ مي‌كنند از آن طرف از شير خام ماليات بر ارزش افزوده را نمي‌گيرند ولي از پاكت شير مي‌گيرند.

اين صادركننده نمونه لبنيات در مورد حجم صادرات خود به كشورهاي اطراف در سال گذشته گفت: در سال 2015 مبلغ 204 ميليون دلار به كشورهاي عراق، افغانستان، پاكستان، كانادا، استراليا، كشورهايي CIF و GCC صادرات داشته‌ايم و امسال نيز طي 8 ماه گذشته يك ميليون دلار انواع شيرخشك و پنيرهاي سخت و نيمه‌سخت به روسيه صادر شده است و در اين بين 600 تن محصولات لبني در عراق مي‌فروشيم.

سليماني به رايزنان اقتصادي توصيه كرد تا فكري به حال هزينه‌هاي گمركي بين ايران و روسيه كنند چرا كه تعرفه واردات لبنيات به روسيه از 15 درصد تنها به 11.4 درصد كاهش يافته است مضاف برآنكه هزينه‌هاي حمل‌ونقل صادراتي نيز داستان خاص خود را دارد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از عملكرد وزارت بهداشت در مورد سياست يك بام و دو هواي استفاده از روغن پالم و واردات اين روغن گفت: اگر روغن پالم بد است چرا مجوز واردات آن را مي‌دهند و چرا در صنايع روغن خوراكي از اين روغن در بطري‌ها استفاده مي‌شود و فقط مشكل در صنايع لبني است. ما در حوزه ماست سون بازار خوبي در كشور داشتيم و وزارت بهداشت با جريان‌سازي‌هاي اخير ضربه سنگيني به ما وارد كرد و اكنون كار به جايي رسيده است كه مردم از مغازه‌هاي لبني سنتي خريد مي‌كنند كه عواقب آن بعدها مشخص مي‌شود.


خبر تصادفي:
كاروان جمهوري اسلامي ايران در مسابقات بزرگ پارالمپيك كار خود را با كسب پانزدهمي به پايان رساند. ورزشگاران ايران در اين رقابتها با كسب هشت مدال طلا, نه مدال نقره و هفت مدال برنز و در مجموع 24 مدال كار خود را به پايان رساند. ايران در دوره قبلي رقابتهاي پارالمپيك موفق به كسب رتبه يازدهم در جدول مدال ها شده بود و از اين حيث رتبه ايران چند پله نزول پيدا كرده بود. همچنين حادثه تلخ اين رقابتها كه كام همه ورزشكاران را تلخ نمود مرگ دوچرخه سوار كشورمان در مسير مسابقه بود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.